Olen seurannut erilaisista medioista kiivaana käyvää keskustelua kestovaipoista. Olen ymmärtänyt molempien osapuolien näkemykset, mutta yhtä olen jäänyt kaipaamaan. Kaiken tämän pohdinnan keskellä en ole nähnyt kattavaa tutkimustietoa siitä, miten asia oikeasti on. Insinöörimäiseen tapaani haluan kuulla faktoja en pelkkiä mielipiteitä.

Olen ymmärtänyt kestovaippailua tukevien ihmisten mielipiteistä, että se on lompakkoa ja luontoa vähemmän kuormittava tapa selvitä vauva-ajasta. Toisaalta sitten olen myös kuullut toisen puolen näkemyksiä siitä kuinka kestovaipatkin kuormittavat luontoa, vaikkakin eritavalla kuin kertakäyttövaipat. Joku jopa kehtasi jossain väittää, että saastuttavuus on loppujen lopuksi sama kesto- ja kertavaipalla. Tätä en ihan purematta kyllä niele, mutta olisi mukava lukea ihan oikeaa puolueetonta tutkimustietoa asiasta.
Olen myös ymmärtänyt että on olemassa myös maatuvia kertavaippoja. Mihinkähän kohtaan nämä sitten asettuvat ekologisuusasteikolla?

Ei sillä, että tämä asia olisi minulle mitenkään ajankohtainen tällä hetkellä, mutta ehkä se tulevaisuudessa on. Ja tulevaisuutta varten voisi olla hyvä jo nyt muodostaa oma mielipiteensä asiasta (pohjautuen faktoihin).

Vaippakeskustelun lisäksi olen myös lukenut paljon tietoa imetyksestä. Siinäkin ollaan (ainakin aikaisemin) oltu melkolailla kahta mieltä. Toinen puoli julistaa täysimetyksen puolesta ja toinen puoli korvikkeiden hyvyydestä/helppoudesta. Tällä hetkellä (onneksi) ihmiset alkavat enemmän ja enemmän löytää kultaista keskitietä tässäkin asiassa. Imetetään jos pystytään, niin kauan kuin pystytään/jaksetaan.

Olen miettinyt myös omalle kohdalleni tuota ja toivon, että minä osaan sitten aikanaan suhtautua myös tuohon asiaan järjellä. Tästä olisi myös insinöörin mukava lukea jotain oikeaa tutkimustietoutta, mutta sitä taitaa olla aika vaikea saada.

Paljon olen miettinyt taas viime aikoina vauvoja/lapsia. Vaikka miten yritän itseäni hillitä, on melkein mahdotonta jaksaa odottaa ensi syksyyn tuon vauva-asian kanssa. Ymmärrän kyllä että se on järkevää ja haluaisin kyllä juhlia hääni ihan ilman salamatkustajaa, mutta ei se sitä tilannetta miksikään muuta, että minä olisin jo kovasti valmis äidiksi.

Onneksi näistä jutuista olen keskustellut myös tulevan isän kanssa ja hänkin on jo valmis uusiin, suuriin haasteisiin :)